Sabtu, 8 September 2012

Novel Awal Remaja

Saya memilih untuk membaca novel awal remaja keluaran Must Read Sdn Bhd. Akhir-akhir ini novel keluaran syarikat ini tidak mengecewakan.

Namun begitu, sangkaan saya sedikit meleset apabila membaca buku ParT-time Babysitter. OK, saya reviu dahulu baru komen :)

Deana seorang pelajar lepasan PMR yang mencari pekerjaan bagi membantu ibunya di samping menjana sedikit pendapatan. Ibunya seorang ibu tunggal. Ditakdirkan dia dapat menjadi pengasuh kepada pasangan kawan rapat ibunya. Sementara mereka menunaikan umrah selama 2 minggu, Deana ditugaskan menjaga dan mengasuh si bongsu.

Deana tiada adik. Oleh itu dia menghadapi sedikit masalah memahami kepelatan si kecil. Mujur juga si abang membantu sekali-sekala tetapi dalam keadaan yang menyakitkan hati. Entah mengapa si abang begitu dingin kepada Deana.

Rupanya dalam tidak disedari, si abang menyukai Deana. Hmm.. nampak agak longgar ceritanya di sini.

Banyak kesalahan tanda baca di awalan bab. Yang menyebabkan 'mood' bacaan saya terganggu ialah ayat 'selamaba bodoh' yang digunakan oleh penulis. Huh, adakah ayat ini boleh diletakkan dalam cerita? Aduh..

Beberapa kesilapan ejaan juga dapat dikesan. Sebaiknya editor memerhatikan dengan lebih teliti akan perkara ini. Wallahualam.

Buku kedua iaitu Misi Kembar Juara Junior Chef oleh Shamsiah Sta On. Saya kira watak di dalam buku ini ada diceritakan secara bersiri dalam buku-buku sebelum ini namun minta maaf saya terlupa tajuknya. Jika saya tidak silap "Akulah Puteri" dan "Akulah Puteri 2".

Saya sukakan cerita ini :) Sepasang kembar yang gemar mencuba sesuatu yang baru dan tidak segan mencuba resipi baru. Melihat kesungguhan anak kembar ini, ibu mereka mendaftarkan mereka ke kelas memasak dan mereka mempelajari pelbagai jenis resipi selama 3 minggu berkursus. Sebelum kursus berakhir, chef menawarkan mereka memasuki pertandingan memasak yang diadakan di Pulau Pinang.

Berlaku beberapa kejadian yang tidak diingini di dalam pertandingan namun berjaya diatasi akhirnya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan