Sabtu, 28 Januari 2012

50 Tip Motivasi Haji


بسم الله الرحمن الرحيم

"Belum sampai seru".... Oh itu bukan penyebab tidak mahu ke sana tetapi itu hanya alasan semata-mata.

Hampir setiap manusia mempunyai rahsia tersembunyi (mengambil kata-kata penulis di dalam buku ini). Rasa ketakutan akan dosa lampau, rasa bersalah dan ragu-ragu masih menguasai diri tatkala ditanya akan soalan "Bila nak ke Mekah?".

Ya Allah, saya mahu tunaikan haji ketika usia muda. Tip mudah yang diberi penulis ialah kumpul RM200 setiap bulan insya ALLAH selepas 7 tahun kita mampu untuk ke sana. Tetapi perlu ada istiqamah di sini. Perlu konsisten menabung.

Bagi saya tip-tip yang diberi memang nampak kecil tetapi begitu signifikan. Saya tidak terfikir akan isu waktu tidur untuk mudahkan bangun malam di sana, bersolat di saf hadapan, isu tandas yang remeh tetapi sangat besar masalahnya bagi kebanyakan orang, soal menahan wuduk dari terbatal, dan antara tip yang membuatkan saya berkata, "Oh?!" ialah membeli sebanyak-banyaknya ubat sakit tekak dan diletak di dalam beg sandang supaya kita dapat membantu jemaah haji lain yang sering batuk-batuk. Masya Allah..

Selepas menamatkan pembacaan saya dapat simpulkan bahawa doa yang sungguh-sungguh serta melaksanakan doa dengan bersungguh-sungguh sangat dituntut sebagai salah satu sebab mendapat kemabruran haji. Wallahualam..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan