Selasa, 1 Jun 2010

Judul buku : Hulagu Khan Khabar Hitam dari Timur
Penerbit : PTS Litera
Harga : RM 24.00 / RM 27.00
Penulis ; Abdul Latip Talib.
Sumber gambar : PTS Litera


Saya tidak begitu mengenali siapa Hulagu Khan. Apabila PTS mengumumkan akan menerbitkan buku Novel Sejarah Islam Hulagu Khan ini saya mula mencari siapakah tokoh yang ditulis oleh Pak Latip. Pada mulanya agak keliru kerana Hulagu Khan bukanlah seorang Islam malah jauh sekali menjadi Tokoh Islam. Jadi, siapakah beliau sebenarnya?.

Rupa-rupanya Pak Latip mahu menceritakan tentang kejatuhan Kota Baghdad yang begitu mudah ke tangan musuh. Apabila wujud pengkhianat agama, bangsa dan negara akan musnahlah sesebuah negara.

Kejam sungguh Hulagu Khan dalam misi menjadi penakluk aqung seperti datuknya, Genghiz Khan. Semua musuh dibunuh tidak kira wanita, kanak-kanak dan orang tua. Tidak hanya setakat itu, wanita-wanita dijadikan pemuas nafsu dan negara yang ditakluk akan bermandi darah ekoran kekejaman Hulagu Khan dan tentera-tenteranya.

Itulah pentingnya sifat amanah dan jujur pada setiap pemimpin. Jika seseorang pemimpin itu tamak dan gila kuasa, akan berlaku kerosakan kepada negara. Jika melibatkan akidah, ia akan memusnahkan masyarakat dan umat. Saya teringat kepada kata-kata yang lebih kurang berbunyi begini : "Musuh tidak laju tetapi umat Islam yang perlahan". Allahuakbar!

Terasa bodohnya pemimpin yang sanggup menggadai negara hanya kerana pangkat dan harta yang hanya sedikit nilainya. Mungkin besar baginya tetapi apabila mata dan hati telah 'buta' dari melihat kebenaran, tiada apa yang dapat memberi kesedaran kepadanya.

Lagi resensi buku ini oleh saudara Muhd Shaari Ab Rahman dan saudari Welma La'anda. Mereka mengupas dengan lebih baik dan padat.


~~~~~~~~~~~~~~

Kini ditambah lagi dengan kejadian serangan Israel ke atas aktivis misi kemanusiaan ke Palestin sekarang. Tindakan mereka itu dikutuk keras. Tetapi sudah begitu sifat bangsanya. Lalu apa tindakan kita? Mari sama berdoa dan berusaha memboikot barangan yang berkaitan dengan Israel,,, Berapa ramai yang sedar dan mahu mengikutinya?... Peringatan ini untuk diri saya sendiri juga...

Tiada ulasan:

Catat Komen