Ahad, 8 Januari 2017

Buku 4 : Udah Putusin Aja!


Bismillahirrahmanirrahim.

Bahagian hadapan. Sudah terputus bahagian love tu ;)
Bahagian belakang

Comel sungguh buku merah jambu ini. Baru terbit. Cetakan pertama Oktober 2016. Suami saya beli di RAMI (Kedai Buku Raudhah Al-Miqyas) di Bangi Gateway milik Ustaz Abu Ilkiya. Sekali imbas saya tidak faham tajuknya. Baca kali kedua, baru dapat diagak isi kandungan buku ini. Pasti soal cinta dan "couple". Nyata, Indonesia memang tidak pernah miskin tajuk yang kreatif 😊

Saya terkesan dengan emel ini. Kisah benar yang pahit untuk ditelan. Realiti.


Telahan itu tepat. Lembaran demi lembaran dibaca, saya teringat buku Tentang Cinta oleh Ustaz Pahrol (oh ya, di mana ya buku itu? Saya lihat sudah tiada di rak buku saya. Hmm..)





Bezanya, buku ini disampaikan dalam bentuk santai dan bersahaja. Tentu sahaja padat berisi ilmu. Tulisannya juga berwarna biru laut dan merah jambu dengan ilustrasi yang memancing pembaca menekuni buku ini sehingga tamat.

Yang saya suka, penulis kaya dengan idea kreatif menyusun ayat. Adakala disampaikan dalam bentuk analogi, peta grafik, kartun, dialog dan kata-kata sentap. Zasss.. menusuk terus ke jantung 😂

Sangat bagus untuk bacaan para remaja dan mereka yang sedang berpasangan, baru niat mahu berpasangan (baca : couple) atau yang belum mahu berpasangan. Ia sarat dengan reminders yang mampu mengusik jiwa anda untuk berfikir dan bermuhasabah.

Cuma, bahasa Indonesianya tidak seratus peratus saya fahami. Banyak juga perkataan yang saya tidak tahu maka saya tebak maknanya melalui pembacaan ayat-ayat seterusnya. Nampaknya perlu ada kamus bahasa Indonesia 😁

Syabas penulis! Moga satu hari nanti ada terjemahan ke bahasa Malaysia.

Buku 4 / 2017
(5 - 7 Januari 2017)

#KembaraBuku2017 #FitrahHomeLibrary

Tiada ulasan:

Catat Ulasan