Rabu, 3 Oktober 2012

Super Haidama! ~ Qisha Nur'ain


Sumber gambar : Iqramall.com 

Buat kesekian kalinya saya tertarik untuk membaca buku ini kerana kulit hadapan buku dan sinopsis cerita. Buku ini masih baru di pasaran. Jika tidak silap keluaran Julai 2012. Novel ini adalah novel awal remaja yang berkonsepkan sains. Saya sentiasa mencari buku yang bertemakan sains dan ingin melihat bagaimana fakta sains itu disulam dengan cerita fiksyen :)

Alhamdulillah memang sangat menarik buat saya. Saya kira penulis ini baru pertama kali menerbitkan buku namun saya berpuas hati dengan cerita dan penggunaan bahasa di dalamnya.

Haidama merupakan singkatan daripada nama 3 sahabat yang bertungkus-lumus menyiapkan satu projek reka cipta yang akan mereka sertai pada tahun itu. Haikal, Damia dan Malik. Banyak cabaran yang dihadapi termasuklah pencerobohan orang misteri ke bengkel mereka, merosakkan peralatan projek dan diintip pergerakan.

Dalam masa yang sama juga tanpa disedari Damia dan adiknya berada dalam keadaan bahaya. Berikutan kes yang dikendalikan oleh bapa mereka di mahkamah, ada pihak yang ingin mengugut bapanya dengan menculik Damia dan adik. Namun tindakan itu tidak berjaya malah dapat ditangkis dengan kerjasama Haikal dan Malik.

Saya tertarik dengan fakta - perut berbunyi bukan kerana kita lapar! Tetapi berlaku pengecutan di otot selepas beberapa jam kita tidak makan. Ia berlaku ketika proses penghadaman berlaku. Maka, selepas ini jika perut berbunyi tak perlulah tergesa-gesa mencari makanan ya! :)

~~~~~~~~~~~

Sewaktu Google imej gambar buku ini, terjumpa blog penulis --> http://misschubbycheek.blogspot.com/2012/08/novel-sulung-cik-chubby-dah-terbit-dan.html (",)

Selamat membaca.

1 ulasan:

  1. Terima kasih tak terhingga buat penulis blog di atas rumusan novel sulung saya...Alhamdulillah, seronok bila dapat baca komen pembaca..sekali lagi tq so much...
    doakan saya untuk terus istiqamah dalam menulis ya :)

    BalasPadam