Sabtu, 12 Mei 2012

Bukan Sekadar Resipi

Saya dalam mood pasca-PBAKL. Mahu menghabiskan bacaan buku-buku yang dibeli itu. Haha, sepertinya boleh kenyang dengan buku sahaja ya. Minggu ini adalah minggu peperiksaan. Oleh itu saya dapat mencuri sedikit waktu untuk membaca di sekolah. (Opss...ingat cikgu, free period adalah waktu bekerja. Huk..huk..).

Yalah, saya selang-selikan dengan menanda kertas jawapan, menyiapkan draf pengkarya guru, memikirkan isi P&P minggu hadapan, membuat bahan bantu mengajar dan... membaca!

Tanpa saya sedari sudah wujud suasana membaca di sekolah saya. Sejak bila ya? Saya pun tidak perasan. Saya lihat PPM, rakan-rakan guru khusyuk membaca buku atau majalah apabila waktu terluang. Wah, satu perkembangan yang positif! Suka, suka, suka :)

Oh, jauhnya saya melalut.


Sumber gambar : Blog Prof Kamil

Baik. Buku Bukan Sekadar Resipi ini saya beli di booth Galeri Ilmu. Hasil karya Puan Roza Roslan.

Membaca buku ini membuatkan otak saya sentiasa berfikir.  Ya, ceritanya biasa-biasa sahaja. Ada pada semua orang namun cara pengolahan ceritanya membuatkan ia menjadi istimewa dan bermakna.

Kata-katanya terus sampai ke hati.

Sesuatu resipi yang renyah untuk dibuat akan menjadi mudah sekiranya dibuat dengan kasih sayang.

Tiada satu pun resipi di dunia ini yang tersilap tetapi mungkin pengalaman dan pengetahuan kita sahaja yang kurang menyebabkan resipi itu tidak seperti rasa yang asalnya.

Penulis berkongsi pengalaman hidup dan ilmu melalui resipi yang diperolehi. Masya ALLAH...kehebatan Allah dapat dirasai dalam setiap masakan. Nikmat yang manakah lagi mahu didustakan?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan